Forum GrY kOmPuTeRoWe Strona Główna GrY kOmPuTeRoWe
FoRuM o GrAcH kOMpUteRoWyCh
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

AoE

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum GrY kOmPuTeRoWe Strona Główna -> Age of Empires
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Matek13
Administrator


Dołączył: 22 Kwi 2007
Posty: 499
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska

PostWysłany: Nie 20:40, 22 Kwi 2007    Temat postu: AoE

(skrótowo AoE) to oparta na historii strategiczna gra komputerowa czasu rzeczywistego stworzona przez firmę Ensemble Studios i wydana na świecie przez Microsoft (w Polsce oryginalnie przez APN Promise, później – w ramach złotej edycji – przez Cenega Poland). Światowa premiera gry miała miejsce 26 października 1997, a polska – 31 października 1997. W czasie rozgrywki gracz wciela się w "ducha-przewodnika," historycznego plemienia lub cywilizacji przez wieki (począwszy na epoce kamienia, skończywszy na epoce żelaza).

Ze względu na dobre noty, jakie gra zebrała w recenzjach[1], w 1998 wydano oficjalny dodatek, Age of Empires: The Rise of Rome. W późniejszych latach seria Age of Empires została rozszerzona o kolejne części (Age of Empires II: The Age of Kings, dodatek The Conquerors, Age of Empires III i dodatek The Warchiefs), drugą część gry przeniesiono na konsolę Dual Screen, jednocześnie zmieniając jej koncepcję na turową. Ukazała się także siostrzana gra, Age of Mythology (do niej utworzono dodatek Age of Mythology: The Titans). Nazwy "Age of Empires" używa się zarówno w odwołaniu do pierwszej części serii, jak również zbiorczo, odwołując się do całego ciągu. W celu uniknięcia błędów, grę czasem określa się mianem "Age of Empires I".

Age of Empires stawia przed graczem cel rozwinięcia nacji rozpoczynając od garstki wieśniaków w epoce kamienia, do potężnej cywilizacji w epoce żelaza z rozwiniętą technologią i uzbrojeniem. By zapewnić sobie zwycięstwo, gracz musi zbierać zasoby (drewno, żywność, złoto i kamień), którymi zapłaci za jednostki, budynki i rozwój technologii. Choć jest możliwe takie ustawienie gry, by wygrana była oparta na osiągnięciach ekonomicznych, w praktyce większość graczy skupia się na rozbudowie siły militarnej i podboju przeciwników.

Istotną częścią gry jest awansowanie przez kolejne eopki. W grze występują cztery: epoka kamienia, epokę narzędzi pracy (Neolit), epoka brązu i epoka żelaza. Awans do każdego z wymienionych okresów zachodzi w centrum miasta. Do jego przeprowadzenia wymagana jest znaczna ilość zasobów. Każda taka aktualizacja zapewnia dostępność nowych typów budynków, jednostek oraz technologii. Aby dostać się do kolejnego okresu, konieczne jest posiadanie dwóch budynków z obecnej ery (oraz, oczywiście zasobów z osobna określonych dla każdego procesu).

Age of Empires składa się z różnorodnych scenariuszy dla jednego gracza, w których postawiono konkretny cel do osiągnięcia. Scenariusze te pogrupowano do kampanii (każda z nich przypisana do konkretnej cywilizacji). Dostępne są tryby "random map" (ang. losowa mapa) i "death match" (ang. śmiertelna rozgrywka) w których tryumf uzyskać można jedynie przez podbój, budowę cudu świata bądź przejęcie wszystkich ruin występujących na mapie.

Dostępny jest też tryb multiplayer (poprzez ogólnodostępne serwery internetowe, LAN czy nullmodem. W trybie wieloosobowym grać może od dwóch do ośmiu graczy jednocześnie. Ponieważ gra sieciowa jest mniej rozbudowana niż we współczesnych grach, dość często występuje lag lub odłączenie od serwera. Pomimo to, Age of Empires jest nadal popularne w serwisach GameRanger i GameSpy today. W celu wyłonienia najlepszych graczy, regularnie przeprowadza się mistrzostwa świata.

Kształt AoE kreowany jest przez dwanaście cywilizacji, z których każda reprezentuje jeden z czterech odmiennych stylów architektonicznych:

Azjatyckie
* Koreańczycy (Choson)
* Chińczycy (Shang)
* Japończycy (Yamato)
Wschodnioeuropejskie
* Babilończycy (Babylonians)
* Hetyci (Hittites)
* Persowie (Persians)
Egipskie
* Asyryjczycy (Assyrians)
* Egipcjanie (Egyptians)
* Sumerowie (Sumerians)
Greckie
* Grecy (Greeks)
* Minojczycy (Minoans)
* Fenicjanie (Fenicians)

Nie ma ogólnie przyjętej konwencji mówiącej która z cywilizacji jest najsilniejsza. Po wydaniu Age of Empires uważano, że Shang jest najmocniejszą z cywilizacji; jako że koszt wytworzenia wieśniaka wynosił 35 jednostek jedzenia (30% mniej niż standardowe 50 jednostek), umiejętny gracz Shang mógł osiągnąć epokę brązu na kilka minut wcześniej niż przeciwnicy. Jednakże cywilizacja Shang posiada niewiele jednostek z epoki żelaza, co stanowi przeszkodę przy dłuższych grach oraz takich, które rozpoczynają się w tejże epoce. Wielu graczy zdecydowało uniemożliwić rozgrywkę dynastią Shang w grach wieloosobowych. Gra została później zaktualizowana za pomocą łatki, która m.in. podwyższała koszt wieśniaka do 40 jednostek jedzenia. Oficjalny poradnik stratega głosi, że dynastia Shang jest najsłabszą cywilizacją, a tytuł najmocniejszej przypada Yamato. Niekiedy gracze preferują Minojczyków, gdyż mają oni jedną z najszerszych palet jednostek, co wpływa dodatnio na siłę armii.

Aby badać technologie, muszą powstać odpowiednie budynki. Każdy z nich umożliwia przeprowadzanie badań (za które należy zapłacić jednym z czterech dostępnych w grze surowców) które są powiązane z typem budowli (np. badania religijne w świątyni, broń w kuźni itp.). Wzrost technologiczny odbywa się w wielu kategoriach; zmiany militarne (poprawiają opancerzenie i uzbrojenie jednostek), gospodarcze (np. szybsze zbieranie surowców), religijne (np. szybsze nawracanie przez kapłanów) i infrastruktury (np. silniejsze fortyfikacje). Wraz z wykonaniem badań podstawowych oraz przechodzeniem do następnej epoki stają się dostępne bardziej zaawansowane technologie. Niektóre z technologii nie są dostępne dla niektórych cywilizacji.

Gracz kontroluje zróżnicowany zestaw jednostek cywilnych i militarnych. Większość z nich może być ulepszana poprzez badania (np. szybsze zbieranie zasobów przez wieśniaków, lepsze opancerzenie, większy zasięg dla łuczników itp.).

Wieśniacy (villagers) są najbardziej podstawowymi jednostkami w Age of Empires. Ich podstawowym zadaniem jest zbieranie zasobów. Złoto jest gromadzone albo przez handel albo przez wydobycie, drewno otrzymuje się za sprawą wycinki, kamień jest wydobywany w sposób podobny do pozyskiwania złota, a jedzenie zbiera się na polowaniu, przez sadownictwo, rolnictwo, bądź rybołówstwo. Wieśniacy mogą także wznosić i naprawiać budynki oraz reperować statki. Mogą także podjąć prymitywną, bezpośrednią walkę.

W rozgrywce przeważają jednostki lądowe. Kapłani nie biorą udziału w walce, lecz mogą leczyć sojuszników oraz "konwertować" jednostki wroga, co powoduje zmianę ich przynależności. Piechota żołnierze z maczugami, mieczami oraz hoplici walczą wręcz, z niewielkim zasięgiem. Kawaleria także używa broni białej, lecz jednostki osadzone są na rydwanach, koniach bądź słoniach bojowych. Łucznicy, poruszający się na własnych nogach lub osadzeni na pojazdach czy zwierzętach, zdolni są przeprowadzić atak na odległość. Jednostki oblężnicze występujące w grze dzielą się na dwa typy: katapulty i balisty. Katapulty miotają kamieniami, tworząc przy tym pole rażenia – raniona jest nie tylko jednostka (czy budynek) będąca bezpośrednim celem ataku, lecz także inne, znajdujące się w pobliżu celu. Broń ta jest w szczególności efektywna w przypadku użycia wobec budynków i grup jednostek. Balista jest mniej niszcząca, lecz znacznie szybsza niż katapulty.

Jednostki morskie odgrywają rolę drugoplanową, lecz często bywają niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Łodzie rybackie przypominają wieśniaków – mogą zbierać ryby (które, po odwiezieniu do doku, zasilają zasoby jedzenia). Łodziom kupieckim przypada zadanie handlu środkami z zasobów gracza oraz wymianą ich na złoto w porcie innych stron rozgrywki. Statki transportowe przewożą jednostki lądowe (które nie są w stanie przekroczyć morza czy rzeki). Okręty wojenne (sprowadzone w grze do trirem oraz galer). Okręty wojenne są skuteczne zarówno przeciwko innym statkom jak i budynkom, które zlokalizowano blisko brzegu.
[/quote]








Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum GrY kOmPuTeRoWe Strona Główna -> Age of Empires
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin